سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
نرم افزار آزاد
صفحه نخست               ATOM               عناوین مطالب وبلاگ              نقشه سایت

وردپرس(wordpress) یکی از معروفترین سیستم های مدیریت محتوای سایت(CMS) هست که البته به صورت رایگان قابل استفاده است. یکی از مسائلی که کاربران این سیستم با اون رو به رو هستند، ساخت قالب مورد پسند برای وبلاگ و وبسایت هاشونه و اکثر کسانی که قصد دارند یه سایت یا وبلاگ شخصی داشته باشند، آشنایی با طراحی قالب و کدنویسی های آن ندارند.
به همین منظور آموزشی رو برای این دسته افراد قرار میدم که بدون نیاز به هیچ کدنویسی، بتونند قالب مورد نظرشون رو برای سایت وردپرسشون ایجاد کنند.

طراحی قالب وردپرس بدون برنامه نویسی

 

خب برای این کار وارد سایت lubith بشید. قبل از هر کاری باید ابتدا داخل این سایت عضو بشید. اگر قبلا عضو نشده باشید با کلیک روی کلید Start Here وارد محیط عضویت میشه. بعد از ثبت نام ایمیلی برای تایید عضویت برای شما ارسال می شه که بعد از کلیک روی اون، نام کاربری شما فعال شده و میتونید وارد سایت بشید.
بعد از ورود به سایت روی کلید Start Here کلیک کنید.

طراحی قالب وردپرس بدون برنامه نویسی

خب حالا به محیطی وارد میشید که قالب پیشفرض وردپرس رو مشاهده میکنید و میشه تغییرات دلخواه رو، روی این قالب اعمال کرد. توجه داشته باشید که این سیستم فقط میتونه برای شما قالب طراحی کنه و متن های اون مهم نیست، شما بعدا در خود وردپرس میتونید این متن ها رو به دلخواه تغییر بدید(مانند عنوان سایت که نوشته Your Site Name). پس سعی نکنید متن های پیشفرض رو تغییر بدید، چون امکان نداره :D .

خب اگر روی هر قسمت از این قالب پیشفرض برید، یه کادری دور اون قسمت نمایش داده میشه، دقت داشته باشید که این قسمت ها قابلیت انتخاب شدن، جابه جایی و تغییر اندازه دارند و میتونید هر جور که مورد نظرتون هست قسمت ها رو تنظیم نمایید.
تمام فونت های استفاده شده برای متون قابل تغییر هستند، برای همین اون بخش رو انتخاب کنید و از منوی سمت راست در بخش Text، نام، اندازه و دیگر تنظیمات مخصوص به فونت و نوشته را انجام دهید.

طراحی قالب وردپرس بدون برنامه نویسی

همچنین برای تغییر دادن رنگ پشت زمینه(Background Color) و رنگ متن ها میتونید از قسمت منوی سمت راست از بخش Color برای تغییر رنگ پشت زمینه گزینه Fill Color و برای تغییر رنگ متن ها گزینه Text Color استفاده کنید.
با کلیک کردن روی هر رنگ مورد نظر، میتونید طیف های مختلفی از اون رنگ رو داشته باشید و در نهایت رنگ مورد نظرتون رو انتخاب کنید.
اگر خواستید رنگ انتخابیتون رو برای بخش های دیگه هم استفاده کنید، میتونید عدد تولید شده برای اون رنگ رو که در کادر پایین تشکلی شده(مثلا #65F9ADC) رو کپی کنید و برای بخش های دیگه در بخش رنگشون کپی کنید.
اگر هم میخواید رنگ پشت زمینتون شفاف باشه، میتونید از کلید Transparent در پایین اون بخش استفاده کنید.

طراحی قالب وردپرس بدون کدنویسی

خب در قسمت بعد برای تنظیمات کلی قالب و حذف و اضافه کردن بخش های مختلف مانند عنوان سایت و توضیحات و منوی سمت راست و چپ و … در منوی سمت راست وارد بخش Layout بشید.
گزینه اول Add/Remove هست که دارای تنظیمات زیر هست و با زدن تیک هر کدوم اون براتون به نمایش در میاد.
Logo: نمایش لوگو برای سایت
Site Title: نمایش دادن عنوان سایت
Decription: نمایش توضیحات سایت
Menu: نمایش منوی های بالای سایت
Post Meta: نمایش توضیحات هر مطلب مانند نویسنده و تاریخ ارسال
Post Utility: نمایش گزینه ارسال نظر و بخشی که مطلب در اون هست
Sidebar 1,2: نمایش ستون های سایت. اگر میخواید قالبتون سه ستونه باشه باید هر دو گزینه رو فعال کنید. (حالت پیشفرض 2 ستونه هست)
Footer Link: نمایش لینک پایین صفحه

طراحی قالب وردپرس بدون برنامه نویسی

برای اضافه کردن تصویر جدید برای هر قسمت از قالب، در منوی سمت راست وارد گزینه Image بشید و بعد کلید Upload رو بزنید و هر تصویری که دوست دارید رو انتخاب کنید. گزینه Clear Image هم تصویر رو پاک میکنه.

طراحی قالب وردپرس بدون کدنویسی

تست قالب
وقتی فکر میکنید تمام تنظیمات رو انجام دادید و قالب مورد نظرتون به دست اومده، برای اینکه ببینیم همه چی درست کار میکنه باید قالب رو تست کنیم. برای همین کار از منوی سمت راست در بخش Theme گزینه Test It رو انتخاب کنید و صبر کنید تا قالب براتون به نمایش در بیاد.
اگر مشکلی ندارید باید قالب رو دانلود کنید، که از بالای سمت چپ صفحه با زدن کلید Download میتونید قالبتون رو دریافت کنید و روی سایتتون نصب کنید.
اگر هم میخواید به ویرایش و تنظیمات ادامه بدید میتونید کلید To Editor رو بزنید و وارد محیط ویرایش بشید.

طراحی قالب وردپرس بدون کدنویسی

نتیجه گیری: خب همونطور که مشاهده کردید، به راحتی میشه بدونه هیچ گونه دانش برنامه نویسی سایت یه قالب با سلیقه ی شخصیتون بسازید. دقت داشته باشید که این روش درسته که خیلی کامیل نیست اما بسیار مناسب برای وبلاگ های شخصی هست.
در صورتی که سیستم های مشابهی با قابلیت های بهتر سراغ دارید در قسمت نظرات ارسال نمایید.
موفق باشید.




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 خرداد 23 :: 4:42 صبح

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2
  • بازدید دیروز: 9
  • کل بازدیدها: 545249